Lisa Billander

Kontakt: @Lbillander lisabil@live.se www.lisabillander.com 0760164218

Porträtt av en plats

1. Åkerön: Gummi, järn, 925 silver, sten. 2. Bangkok: Gummi, järn, 925 silver, sten.

Porträtt av en plats består av två platsspecifika bärbara objekt skapade utifrån mitt intryck av en plats jag lever på och en plats jag besöker. Projektet är en personlig dokumentation av att transporteras, resa, se, ta in och bygga vidare. Smyckena kommer med varsin handbok. Det första smycket tar utgångspunkt i den här platsen, Åkerön, och är skapad av material och former utvunna från mina upprepade promenader i området. Det är justerbart och går att bära på flera sätt, som ett långt halsband eller isärmonterat till två separata.

Fortsätt läsa…

Det andra smycket är inspirerat av elnätverket i Bangkok, som även kallas för sky spaghetti, där alla sladdar är dragna i luften istället för under jord. Sladdarna skapar ett ostrukturerat rörelsemönster, som när man är turist i en ny stad och vandrar hejdlöst och okontrollerat. Smycket är till för att kunna hänga på väggen eller bäras på kroppen, och kan då viras som ett halsband eller bälte

Pris vid förfrågan

SE 027546

Sågning, gravering, 925 Silver. Mått: 55×50 mm.

Örhängena är en kopia av öronmärkningen på en ko i Norr Rälta i Djura, Leksand.

2 300 kr

Textil i metall

1. Krage: Koppar, bockning, sömnad. 2. Manschetter: Koppar, bockning, sömnad, brodering. 3. Örhängen: 925 silver, bockning.

Vad är skillnaden mellan textil och metall och vad är likheterna? Jag upplever att det finns många likheter, trots att man måste behandla materialet på olika sätt för att förändra det, och i olika ordning. Plåten har en lik logik. Flera veck på ena sidan och inga på andra gör att det skapas en kurva. I projektet har jag begränsat mig till att bearbeta metallen med enbart textila metoder.

Pris vid förfrågan

Drivning mot sten

Video av drivning.

Det är en primitiv process att driva mot en sten. Processen börjar med att hitta den rätta stenen. Sen har jag enbart ett verktyg – hammaren – och en plåt. I videon försöker jag driva en plåt till att passa mot kroppen.

Fortsätt läsa…

Det är mer komplicerat än att driva en skål som har en enda rund, symmetrisk form. I kroppens former finns flera kurvor som krockar och utmanar varandra, och lätt tar ut varandra i drivningen. När jag driver mot stenen letar jag efter de rätta groparna, som kan ge den formen jag behöver och som ger lagom mycket stöd åt plåten. Jag låter plåten få märken, fokuserar enbart på dess form, och testar den på mig själv med jämna mellanrum. Att jobba utomhus är befriande. Det knyter arbetet till platsen och till stenen som är ett verktyg som lämnas kvar. Både plåten och stenen lämnas med avtryck från processen och mötet mellan materialen.

Ej till salu

Gå tillbaka